Toelating voor ambulante activiteit op openbaar domein buiten de openbare markt

Inhoud

Voor de uitbating van een kraam op het openbaar domein (ambulante activiteit) hebt u een toelating van de gemeente nodig. Een ambulante activiteit heeft betrekking op de verkoop, het te koop aanbieden of het uitstallen met het oog op de verkoop aan de consument van producten of diensten, door een handelaar buiten de vestiging vermeld in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) of door een persoon die niet over zo’n vestiging beschikt.

Op volgende plaatsen en dagen is de uitoefening van één ambulante activiteit toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:

  • parking kerk Oosthoven: 2 weekdagen en 1 weekenddag
  • parking bibliotheek Sint-Bavostraat: 2 weekdagen en 1 weekenddag

Voorwaarden

Om een ambulante activiteit te kunnen uitoefenen, moet u aan de onderstaande voorwaarden voldoen.

  • U hebt een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever (de zogenaamde leurkaart). Die machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.

  • U hebt een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.

  • U hebt, als u voeding wilt verkopen, een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) .

  • U hebt, als u gegiste en/of sterke drank wilt schenken, een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid. Die drankvergunning vraagt u aan bij de gemeente waar u gedomicilieerd bent.

  • U hebt, als u gegiste en/of sterke drank wilt verkopen (geen consumptie ter plaatse), een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken. U vraagt die vergunning aan bij de gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.

Procedure

U dient uw kandidatuur in via het aanvraagformulier en voegt daar de onderstaande documenten bij:

  • een kopie van uw machtiging als werkgever

  • een kopie van uw e-ID

  • een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)

  • een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)

  • een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)

  • een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)

  • een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)

  • een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)

  • een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)

U kunt uw aanvraag, gericht aan de gemeente ter attentie van het college van burgemeester en schepenen, indienen:

  • per brief tegen ontvangstbewijs

  • per aangetekende brief met ontvangstbewijs

  • per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).

Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de toelating.

Kostprijs

De aanvraag is gratis. De kostprijs voor de inname van de standplaats is bepaald in het gemeentelijk belasting- of retributiereglement.

Regelgeving

  • Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten

  • Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten

  • Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten; 

  • Gemeentelijk reglement en/of politieverordening